Politik och EU-val


Idag vaknar jag med en obehaglig känsla i magen. Överallt på alla nyheter och forum kan man läsa om diskussioner kring valresultatet. Läste precis en krönika på nyheter24's hemsida; "En av de mörkaste dagarna i Europa sedan andra världskriget". 
  Det är alltså inte bara SD som fått höga siffror i valet. Det är många andra högerextremistiska partier ute i Europa. 

Jag har inte varit jätteinsatt i politik får jag erkänna. Jag anser mig ha haft övergripande kunskaper om var de olika partierna står, men inte kring alla frågor. Det här har varit det första valet jag fått rösta, och därför bestämde jag mig för att helt enkelt läsa på, fundera på vad jag tycker är viktigt och bli insatt. Det visade sig faktiskt att det/de partier jag tidigare trott jag sympatiserat med, inte är de jag slutligen valde att lägga i mitt valkuvert. Jag anser att det partiet jag valde att lägga min röst på tar upp de frågorna jag tycker är viktigast på EU's nivå. Medan jag kommer rösta lite annorlunda i riksdagsvalet i höst faktiskt. Det var i alla fall häftigt att få rösta för första gången! 

Hursomhelst, är detta oavsett en dyster dag. Det skrämmer mig att detta ska föreställa 2014 och innan jag som vanligt babblar på om hästar, hundar, ridning, sol, sommar, utbildning och annat i det välfärdslivet jag har den äran att få leva så vill jag bara ha det sagt. Att det här berör mig, mycket. Och jag tycker det är fruktansvärt. 





Kommentera här: