Ryttaranalys


Gårdagens stipendieaktivitet i Västerås var alltså en ryttaranalys hos Birthe Vogelius som skrivit boket "Spänst och Harmoni i ryttarens sits" som nu också finns i form av DVD. 

Jag har läst boken men framförallt använt den som uppslagsbok när jag stött på olika problem med min sits. Jag tycker den är otroligt bra. Att få möjligheten att göra en sån här analys var inte bara intressant utan också mer givande än vad jag vågat hoppats! Birthe är inte bara väldigt kunnig utan också pedagogisk och engagerad. 
  Analysen gick till så att jag både fick sitta på tryckmatta samt i sadel, blev "igenomkollad" avsuttet, fick göra olika både rörelseövningar och stretchövningar, fick olika verktyg för att aktivera rätt muskler samt hitta balansen. 

Så vad sa analysen? Jag fördelar väldigt jämnt tryck, 49,5% av min vikt på vänster sida samt 50,5 % på höger. Mina svagheter är något som inte stämmer i nedre delen av ryggen vilket också är orsaken till att höger höft inte är som den ska. Det är väldigt intressant att få höra detta, då jag själv upplevt att det länge varit en svårighet. Jag behöver träna på att aktivera rätt muskulatur i bålen samt på baksidan av kroppen för att hamna i rätt balans. Det här behöver jag verkligen träna på! Sedan är hela kotpelaren ganska stel men det blir snabbt bättre med hjälp av några övningar jag fått. Jag behöver också träna på att snabbt hitta tillbaka till det rätta trycket i stigbygen när jag hamnar i lite obalans. 

Jag inser mer och mer hur viktigt det är att veta hur min kropp fungerar och hur jag ska använda den. Jag inser också hur fantastisk den är, att hamna i bra balans bara jag hjälper den lite på traven. Jag är mer motiverad än någonsin att faktiskt inte bara träna den i form av styrketräning och konditionsträning, utan att lära mig att hitta och aktivera rätt muskler för att kunna göra det vid rätt tillfälle. Jag ska tränatränaträna och ser redan fram emot nästa besök hos Birthe! 

Mer finns att läsa på www.levad.se 




 
 

Kommentera här: